Ford in Summer בנחל הירקון

בקטע של נחל הירקון בין הוד השרון לכביש 5 והכנסיה הביזאנטית קיבותה יש מקום בשם Ford in Summer. הסיבה למיקום עם השם המוזר מביאה אותנו לתקופה של לפני יותר ממאה שנים – לתקופת מלחמת העולם הראשונה ואף לפניה לתקופה של סיום השלטון העותומאני בארץ ישראל.

המיקום נמצא בחלק של הנחל במפת הקרן לחקר ארץ ישראל ה-PEF. המפה יצאה לאור במהדורתה הראשונה בשנת 1880. המפה היא מפה טופוגרפית שמציגה מפה מדוייקת יותר מקודמותיה בשנים עברו.

הקרן לחקר ארץ ישראל (Palestine Exploration Fund או PEF), שכדי להבדיל בינה לבין קרנות אחרות בעלות שם דומה, יש המכנים אותה הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל היא ארגון שהוקם ב-1865 במטרה לחקור את ארץ ישראל והלבנט.

אתר הקרן

מקור

הסקר שנקרא באנגלית Survey of Western Palestine נערך על ידי קבוצה של מודדים מ"שירות המדידות הבריטי" (Ordnance Survey) שסיפק שירותי מדידה לצרכים צבאיים ואזרחיים כאחד. אל מודדים אלה הצטרפו לתקופות מסוימות מומחים בתחום הגאוגרפיה, גאולוגיה, ביולוגיה ועוד.

מקור

עד היום ניתן לראות בהרבה מהמפות את הגוף שביצע את הסקר – Ordnance Survey.

מפות הסקר

מפת נפת יפו

השמות במפה:

בעת עריכת הסקר נלמדו כל שמות המקומות מהתושבים המקומיים. הסקר כולל 9,000 שמות, כל שם נכתב בכתב ערבי, בתעתיק אנגלי, ואם הייתה משמעות לשם – צוין גם תרגומו לאנגלית. כל שם עתיק לווה גם בהקשר השם לשפה העברית, והשמות אף נכתבו בעברית. אם השם היה חדש, ניתן גם מקור השם. כל השמות הובאו בכרך מיוחד לפי סדר אלפבית. ליד כל שם נרשמה המשבצת במפה שבה הוא מופיע.

התוכנית כוללת ערים, כפרים, חורבות, דרכים, נתיבי מים, מבנים, קברים, מערות, בארות, מעיינות ומעברי דרכים חצובים בהר. הסקר כולל גם שטחי אדמה מעובדים תוך הפרדה בין גידולי תאנים, תמרים, גפנים וזיתים. צוינו גם אבני דרך רומאיות ואתרי עתיקות.

יחד עם המפה הוציאה הקרן גם שלושה כרכים ובהם דין וחשבון על הסקר עם תיאור מפורט של כל יישוב, חורבה, אתר עתיקות, וכל עצם טופוגרפי שסומן במפות. שלושת הכרכים הכילו 1,315 עמודים.

המיקום של Ford in Summer:

מה הכוונה Ford?

ובכן זה לא קשור להנרי פורד לרכב מתוצרתו. פורד באנגלית זה מעבר מים רדוד.

למה Ford in Summer?
אומר שבמפת הקרן נכתב כי במקום הזה בנחל הירקון בעונת הקיץ יש מעבר שמאפשר חציית הנחל.

ההתיחסות הראשונה של המיקום הזה מגיעה באופן מאוד מפתיע דווקא במלחמת העולם הראשונה כחלק מהחזית שנמתחה לרוחבה של הארץ הידועה – קו שתי העוג'ות.

על ריצת קו שתי העוג'ות

היחידה של וולטר ג'יימס אורקהארט (WALTER JAMES URQUHART) הוצבה בפתח תקווה ויצאה לסיורים במרחב באhזור. מידי פעם היחידה שלו נתקלה עם כוחות עותומנים שישבו באיזור וכל המידע מתואר ביומני המלחמה.

22/11/17
1306 2nd bde report 5th regt patrol to Ford In Summer reports crossing held – one M.G. impossible to estimate number of rifles – patrol not able to approach within 1200 yds of ford. Inhabitants of Mulebbis state that arabs are holding the ford.
ב-22 לדצמבר 1917
בשעה 13:06 הבריגדה ה2 דיווחה שסיור של הגדוד ה-2 באיזור Ford In Summer דיווח שלא ניתן להגיע למעבר קרוב פחות מ1200 יארדים.
23/11/17
1245 2nd LH Bde report patrol to "ford in summer' reports crossing still held by enemy. Enemy also have small post along northern bank of wadi.
ב-23 לדצמבר 1917 בשעה 12:45 הסיור דיווח שהמעבר מוחזק עדיין על ידי האוייב בעמדה בחלק הצפוני
1810
Dispositions for tonight.
Force of about 4000 enemy Infty marched over Ford at Keibuta into Mulebbis at about 1630.
At 1600 large transport columns moving behind Mulebbis in direction of Railway.
2nd LH Bde will establish a post in advance their lines to link up with a forward post of the 161st Bde, the 2nd LH Bde will also push forward standing patrols on the tracks leading towards Ford In Summer towards Mulebbis & Fejja.

דפי היומן של וולטר ג'יימס אורקהרט: 25, 21, 46, 43, 42, 40, 35, 36, 32, 33, 34,

עוד אודות החייל

החלק הזה של הירקון כולל הרבה יערונים ואיזורים של סבך ששמם הוא – בוקאז' (Bocage) [Hedgerow] חלק מההסטוריה של האיזור ומלחמת העולם הראשונה של קו שתי העוג'ות.

המילה עצמה הגיעה מהשפה הנורמנית שהגיעה לשפה הצרפתית והאנגלית.

החיילים הבריטים שלחמו על הקו של הירקון זיהו שקצות השדות הגובלים בירקון מזכירים להם את הבוקאז' שהם הכירו מהבית.

המילה הזו הייתה בשימוש נרחב בהמשך לאחר הפלישה לנורמנדי כמה שעיכב והקשה על ההתקדמות של בעלות הברית ברחבי נורמנדי.
בעלות הברית מצאו את עצמן ב"ארץ גדר חיה" (בוקאז').זה היה אידיאלי עבור חיילים גרמנים להתחבא בו ולא להיראות עד שיהיה מאוחר מדי. הגדרות היו עבות מספיק כדי להסתיר טנקים וכלי ארטילריה. הפריצה הסופית של בעלות הברית לשטח פתוח ארכה יותר משמונה שבועות של לחימה.

האיזור המערבי של חורבת ה'דרה (10 טחנות)

איזור הנחל – שטח מסוכן להתקרבות

תמונה של תחנת הקמח הקרובה – אבו רבאח

הריסות הגשר הטורקי ליד חאן פרוחיה

מראה הנחל

גשר הצליחה באיזור כיכר היל – ברקע – שיח מואניס

איזור טחנת הקמח של מיר

איזור 7 טחנות

מראה של מזרח הנחל עד גבעות ראש העין

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל