סופ"ש ריצות שטח בקפריסין מאי 2024

אחרי מספר לא קטן של פעמים בהם שהיתי ורצתי בשבילי הרי הטרודוס מבחינתי לחזור לשם זה כמו לרוץ באיזור הבית. המסלולים תמיד מזמינים שלל חוויות מיוחדות בשילוב הנופים והאנשים המיוחדים של האי השכן

https://tinyurl.com/TroodosTrailRunWeekend

מסלולים אפשריים על פי המלצת המקומיים:

Atalanti, Artemis, Caledonia, Kannoures, Pouziaris, Amiantos, Persephone

מסלולים שתוכננו בסופ"ש:
פוזיאריס וקלידוניה [14], המחצבה [12], שתי הפסגות ארוך [35] = 61 ק"מ
פוזיאריס וקלידוניה [14], המחצבה [12], שביל מדארי [13], סובב האולימפוס [9] = 48 ק"מ
אפשרות ליום האחרון הייתה מסלול המים של הטרודוס [22] אבל בסוף עשינו ריצת שחרור של 2 ק"מ של מפלי מיומאריס.

בסיס היציאה למסלולים הוא המלון – Jubilee Hotel Troodos הממוקם בחלק העליון של רכב הטרודוס וקרוב לפסגה . על מנת להתרשם מהתוואי של האיזור מומלץ לצפות בסרטון זה:

אקלים וציוד
השבילים פתוחים כל השנה, כך שאם לא יורד שלג בינואר או בפברואר (בדרך כלל לא נמשך יותר משבועיים בשנה) אין מה לדאוג מלבד החום.
השמש בקפריסין, במיוחד בין יוני לספטמבר היא לא בדיחה וגם לא מכת שמש או התייבשות. חבשו כובע, שימו קרם הגנה ושתו מים לעתים קרובות ככל האפשר.

חמישי:
הזמנו את הטיסה בחברת התעופה הפח ארקיע (לא יקרה יותר בחיים). מעבר לעובדה שהזמנו מראש עלות של טרולי לא נתנו לנו להעלות את הטרולי לטיסה ("אם אתם רוצים תרכזו את הכל במזוודה אחת תעלו אותה" כתשובה לחשש להגיע לקפריסין ללא ציוד הריצה). גם האיחור בשעת הטיסה שהינו מאוד קריטי כאשר אתה צריך לקבל רכב ולנסוע להרים באותו הלילה.
למזלינו המנהל של המלון מצא דרך יצירתית לתת לנו את המפתחות שנוכל לקחת לבד בשעה 2:00 בלילה כשהגענו.
מסקנה: ארקיע = פח

0:00 – נסיעה מנמל התעופה בלרנקה עד המלון: WAZE

שישי:

ריצת בוקר של הכירות עם קפריסין והרי הטרודוס:

ביצענו את הריצה הראשונה להכירות עם קפריסין והרי הטרודוס בשישי בבוקר. המסלול מתחיל מהמלון דרך כפר הטרודוס, דרך בסיס חיל האויר הבריטי עד ללולאת פוזיאריס. ריצה בלולאה בתוך הטבע במגמת ירידה (מה שיורדים צריך לעלות אח"כ) עד לכניסה למסלול של מפלי קלידוניה.
המסלול של מפלי קלידוניה הוא כמו ביקור ברומא. הכנסייה הראשונה אתה מצלם כל צלב וכל פסל ובכנסייה החמישית אתה אומר טוב עוד כנסייה. פה המפלים מספיקים חוויה של רעננות, בעיקר ביום חם, והמסלול לאורכם הוא מיוחד מאודוכולל טבילות לא מעטות. לאחר המפל הגדול יש עוד איזה קיר עם מדרגות שצריך לעבור ועוד טיפוס עד שמגיעים לחלק העליון של הכניסה לשמורה ומשם דרך הכביש הישן בפיתוליו הרבים עד לכפר טרודוס וחזרה למלון.

Troodos to Kalidonia via Pouziaris Loop
AllTrails.com
Wikiloc
Garmin
Distance: 13.63 km
Elevation gain: 693 m

מעבר בשביל המפלים של קלידוניה כולל טבילה בקור של המפל הגדול


ריצת צהריים בחלקים המזרחיים של הטודרוס ובריכת המחצבה \ המכרה – Amiantos mine:

מכרה אמאנטוס, הידוע גם כמכרה האסבסט הקפריסאי, הוא מכרה אסבסט נטוש הממוקם בהרי הטרודוס בקפריסין. המכרה היה אחד ממכרות האסבסט הגדולים באירופה ומילא תפקיד משמעותי בכלכלת האי. היא הפסיקה את פעילותה בשנת 1988 עקב חששות בריאותיים הקשורים לחשיפה לאסבסט.

כיום, האזור סביב מכרה Amiantos נכבש חלקית על ידי הטבע ומציע נופים ציוריים ונקודת מבט היסטורית ייחודית. האתר משמש לפעילויות שונות, לרבות טיולים רגליים וטיולים. ה-Troodos Geopark הסמוך מספק למבקרים הזדמנויות לחקור את המורשת הטבעית והתרבותית העשירה של האזור. אם אתם מבקרים באיזור, מומלץ לבדוק שבילים מקומיים ואולי את הגן הבוטני של טרודוס.

כחלק מהתכנון של סוף השבוע תכננתי מסלול תוך היוועצות עם הרצים המקומיים וקיצרתי עד כמה שניתן תוך מיקסום החוויה עם מינימום של דרך על מנת שכמה שפחות נתברבר. אסי הציע שנצא יחסית מאוחר (17:00) ועדיין יהיה זמן לפני החושך.
הצעתי לאנדראס (מומחה ריצת השטח המקומי) להצטרף אלינו והוא שמח על ההזדמנות והצטרף. בדיעבד הצטרפותו הייתה טובה מאוד שכן מסתבר שבקפריסין כמו בישראל ישנן נקודות בהן יש חסימת GPS וכך פתאום המסלול בשעון בוגד בך וצריך להיעזר באמצעים אחרים.


בעוד שדי תכננתי למצא את האגם המדהים הזה מהתמונות של החברים. בפועל מצאנו אגם שזה עתה התייבש ונראה משהו לא פחות יפה עם כל החתיכות הגדולות של הבוץ…

Eastern Troodos and Quarry – 2 options 22k, 15k
AllTrails.com
Wikiloc 22k
Wikiloc 15k
Garmin12k
Wikiloc 12k
דוגמא למסלול שנעשה כבר, חלק מהמסלול, עבור עליה לכפר טרודוס
Distance: 22.43 km, 15km, 12km
Elevation gain: 865 m, 485m, 471m

3D

Aid routes: 1, 2


שבת:

היום העיקרי לריצה שכולל ריצה ארוכה וריצות קצרות עם תמיכות לוגיסטיות לריצה הארוכה.

מסלול נקודה לנקודה והארוך:
33 ק"מ של שתי הפסגות הגבוהות של קפריסין (חלק מהאולטרה ים לשמים): הר אדלפי (על רכס מדארי) והר האולימפוס (Chionistra)

2 Cyprus 2 Peaks
Trails.com
Garmin
Wikiloc
Length: 35 km
Elev. gain: 1,850 m

החלק הראשון של הריצה מתבצע במסלול מאדארי (מקור המידע מטה):

התחלה בשביל המעגלי לאורך רכס מאדארי עד להר אדלפי (המכונה מקומית אדלפוי). הפסגה מפורסמת במבנה שיש עליה של תחנת תצפית אש. יש גם שביל לולאה מסביב לפסגה במסלול מאתגר של סרפנטינות. משם המסלול יורד בשביל דרך היער עד לנקודת ההתחלה.

המסלול הוא מעגלי ונחשב לאחד המסלולים היפים בקפריסין. הוא מתחיל ממש מחוץ לכפר Kyperounta במזרח הרי הטרודוס ועוקב אחר שביל מסומן היטב של 13 ק"מ עם עלייה של כ-650 מטר בגובה דרך כמה מהנופים היפים ביותר שיש לאי להציע. הקושי הממוצע שלו לא אמור להוות בעיה עבור אנשים בעלי כושר יחסי.

נקודת ההתחלה היא המיקום "Doxa si o theos" (פירושו של שבח לאל) ממש מחוץ לכפר Kyperounta. משם, השביל העולה ללא הרף יוביל אתכם על רכס מאדארי עד להר אדלפי (המכונה מקומית אדלפוי) אותה תזהו בקלות מהמצפור של מכבי האש שניצב על גביו (נקודת תצפית מאדארי). בקטע הזה של 4 קילומטרים יש כמה נופים מדהימים מימין ומשמאל עם הכפרים Kyperounta וצ'נדריה מדרום וכמה שורות של הרים מצפון השייכים לקו ההרים הגדול יותר של טרודוס.

לפני שמגיעים לתצפית, יש נקודת תצפית נהדרת צפונה שאסור לפספס. משם יש נוף ברור של פסגת אדלפי ולתצפית עצמה — שדרך אגב פתוחה לקהל הרחב. כתוספת, תוכלו לטייל בשביל המעגלי הקטן המקיף את הפסגה המכונה Teisia tis Madaris. טייסיה הוא השם של התצורות הגיאולוגיות דמויות המגדל הגבוה הפזורות סביב ההר.

Madari Mt


ביציאה מפסגת אדלפי, השביל יורד לאורך למעלה משישה קילומטרים דרך אחד היערות היפים בקפריסין. קטע זה ייקח אתכם למיקום Selladi tou Karamanli דרך אחד המסלולים המבודדים ביותר בטרודוס. אורנים צפופים וערערים בני מאות שנים מכסים את השביל ומספקים צל רחב וזה מבורך מאוד כשאתה מטייל תחת השמש הים תיכונית הקופחת.

בקילומטר ה-13 עוברים בירידה תלולה את הפארק האתגרי ומגיעים לחניה שממנה יצאנו למסלול (ברז מים על הדרך). הריצה ממשיכה בעוד חמישה קילמטרים בשביל במגמת ירידה בשביל לבן עד למתחם מופלון (סוג של ראם). משם לאחר חציית הכביש מגיעים למתחם BBQ ענק שיש בו גם ברזי מים (קילומטר 18.5).

בקפריסין משמעת האש היא מחמירה עקב החשש משריפות (עונשים מחמירים על הבערת אש) ולכן עבור מי שמעוניין לעשות BBQ יש מתחמים יעודיים לנושא. זה אחד מהם. מתחם לקרניבורים.

משם העליה מתחילה העליה העיקרית להר האולימפוס מתחילה כ-600 מטרים לאורך המקטע הבא עד הקילומטר ה-26.

לאחר חלק זה מגיעים לברז מים ולכביש הגישה להר האולימפוס. עוברים בדרך שני בסיסי צבא (קפריסאי ובריטי) ומתחילים בעליה הסופית לכוון מתחם מעליות הסקי של האולימפוס. הדרך כוללת מסלול היקפי שמאפשר ביום עם ראות טובה לראות את כל האי מסביב.

תצפית מהפסגה של האולימפוס.

מסלול הקצר והמעגלי – כוללים שני חלקים: מאפשר לספק לרץ המסלול הארוך תמיכה לוגיסטית מספקת וחילוץ על פי הצורך.

החלק הראשון של ה-13 ק"מ הראשונים של הארוך

MadariTrail13k
AllTrails.com
Garmin
Wikiloc
Distance: 13 km
Elevation gain: 715 m

סיום המסלול הארוך 8 ק"מ

Short Around Olympus
AllTrails.com
Garmin
Wikiloc
Distance: 8.27 km
Elevation gain: 263 m

ראשון:

בבוקר יצאנו לריצת "שחרור" לכוון מפלי מיאומריס

אומודוס – נטחן עד דק אבל ללא ספק מקום מיוחד. כפר ציורי בשמרכזו מנזר מהתקופה הביזאנטית.

מאוד מעניין לשוטט בסמטאות הכפר.


אנו ביקרנו בטברנה מקומית שפרט למשקופים הנמוכים של הדלתות שלה הכל שם מושלם. מוזיקה, אוכל, אנשים.


משם יצאנו בדרך ארוכה עד לחלקו הצפוני של מאגר קוריס (Kouris Reservoir), שהוא אגם מים עם סכר ענקי בדרומו. סכר קוריס נבנה בשנות ה-80, ונחשב המאגר הגדול ביותר באי מתוך 107 המאגרים שבו. הסכר הציף את הכפר המקומי אלאסה (Alassa) כולל כנסיית סנט ניקולס. כיום, הרמז היחיד לכפר שנותר הוא חורבות הכנסייה.
במהלך הקיץ, ההריסות של הכנסייה הנטושה Church of Saint Nicholas (מיקום) באופן ציורי משקיפה על האגם הכחול הגדול הזה.


כאשר הגשם מגיע במהלך החורף, המאגר מתמלא ורק מגדל הכנסייה נראה מבצבץ מן המים (מקור).


משם המשכנו סביב המאגר בדרך המפותלת אל חוות הסוסים הנטושה אפולוסה חוות מקסימוס הנטושה שמהווה מקום מיוחד מאוד לאוהבי המקומות הנטושים.

יש מראש הגבעה תצפית על כל האיזור:

משם המשכנו לאורך האגם עד לסכר הענק

מסלולים שלא בוצעו אבל קיימים כאפשרות:

Troodos Watercourse 26k
AllTrail.com
Wikiloc
Garmin
Origin: 1, 2
Distance: 26.75 km
Elevation gain: 1,441 m

מסלול זה יורד מההר בערוץ לאורך מפלים עד לכנסייה אגיוס ניקולס ואז עולה חזרה.


סובב האולימפוס
Length: 14.67 km
Elev. gain: 401 m

מסלולים נוספים סביב האולימפוס:

Artemis Nature Trail

Atalante Trail

מזג אוויר:

Troodos Weather

AccueWeather Troodos


ארכיון מסלולים בקפריסין

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל