ריצת שטח במכתש הגדול

זה תמיד היה הרצון שלי לרוץ במכתש הגדול בישראל, אבל זה תמיד היה מחוץ להישג יד מסיבות שונות, תוואי השביל היה מוכן, ורק צריך ללכת לשם ולהתחיל.

בתכנון ריצת שטח, תמיד יש כמה שלבים. לאחר תכנון המסלול, השלב החשוב ביותר הוא לדבר בפועל עם מישהו שרץ את המסלול הזה בעבר, שכן מסלול מתוכנן על המפה/אתר אינו דומה לדבר האמיתי.

לאנשים כמוני שרוצים לרוץ לאנשהו במדבר בפעם הראשונה, אלוהים יצר את אריה פישלר האולטימטיבי והיחיד (עזר לי כשתיכננתי את מסלול דרך הבשמים הראשון ) שהוא לדעתי אחד האנשים הטובים בישראל בעל ידע וניסיון מעמיק בריצה במדבר הישראלי. ב-28 בפברואר 2020 הוא ביצע מסלול ניווט שטח מעגלי מלא (46 ק"מ) על שפת המכתש. אז הוא אמר שהמסלול שבחרתי אכן יהיה בר ריצה.

אריה הוא הבעלים של Holy Trails כך שכאשר רצים בישראל כחופשה זו הבחירה הטובה ביותר להתחיל איתה.

הגענו למפעל אורון להחנות את הרכב, זה כמעט המקום היחיד בסביבה שיש וודאות שהמכונית עדיין תהיה שם כשנחזור אליו.

התחלנו את הריצה לפי התוכנית לאורך הכביש ואחר כך עברנו את מסילת הברזל כדי להתחיל לטפס בוואדי שלא כל כך ניתן לריצה כדי לעלות לשפת המכתש.

אמנם מדובר בטיפוס ארוך ולפעמים קצת מייגע, אבל המאמץ שווה את זה שכן הנוף כשמגיעים לקצה עוצר נשימה.

ריצה לאורך קצה המכתש אינה מסוכנת כלל ועם מרחק בטוח אך נחשבת טכנית, יש להסתכל שכף הרגל ממוקמת במקום הנכון כדי למנוע פציעות.

לאחר שירדנו מהקצה הגענו לכביש שחוצה את המכתש עד לטיפוס להר אבנון [הר אבנון]. עלינו על הכביש כשאפשר גם להשתמש בסינגל שביל. מכיוון שהדרך יפה, תלולה ומפותלת החלטנו לבחור באפשרות זו.

הנוף מהר אבנון [הר אבנון] המביט מטה עם כביש מפותל עליו טיפסנו.

יורדים בשולי המכתש מהר אבנון המדהים בשביל אחד ממש בקצהו (זהירות!)

הדרך הוגנת עד הר ציאד ומשם הופכת לטכנית למדי, בחלק מהמקרים לא רואים בכלל שביל ואפילו לא לרוץ אלא רק ללכת. אתה צריך לקחת עובדה זו בחשבון בעת תכנון העיתוי. עבורנו חלק השביל הזה של 6 ק"מ לקח כמעט שעתיים!!!

מקורות מידע טובים:
מזג אוויר
על המכתש הגדול – ויקי
המסלול
Holy Trails

לסיכום, זו ריצה מיוחדת ומהנה, התמונות, מכיוון שברוב המקרים אינן יכולות להדגים את ההרגשה האמיתית, אבל אני מקווה שתבינו את זה. אם אתה מתכננים לעשות את הריצה הזו, הודיעו לי כדי שאוכל להצטרף 🙂