נחל יתלה, הר הרוח ובית תול

המסלול של נחל יתלה הוא מסלול מאוד מיוחד שכולל אפשרות לא רעה לאימוני עליות עם שילוב של אתרים ארכיאולוגיים והסטוריים רבים. המקום היה פעיל מאוד בתקופה הרומית והביזאנטית ופעל פה גם סבאס (מרסבא).

היציאה הכי שווה למסלול לדעתי היא משער הגיא אבל אפשר למי שרוצה להגיע למקומות רבים אחרים בדרך המובילים למסלול. מסלול נוסף הוא היוצא מאיזור הר הרוח.

חשוב מאוד!!!
בקטע של הק"מ ה-17 במסלול ישנם הרבה בורות מאוד מאוד מסוכנים. יש להשאר על השביל ולפקוח עיניים.

מסלול

סטראבה

מסלול היוצא מאבו גוש

המסלול

המסלול עובר בירידה לנחל יתלה עד לחורבת חורש. חורבה זו הינה מקום החנייה של צבאו של צלאח א-דין. ביקור בחורבת חורש והמערה שלידה כולל מעיין אדם ואז עליה לבית תול והר הרוח.

מקור המידע מטה – מאת  יהודה זיו

בראש 'הר הרוח', המתנשא ממערב לקיבוץ מעלה החמישה, ניכרים עד היום שרידי דרך עתיקה היורדת ממנו אל נחל יִתְלָה, לעבר אֶמָאוֹס אשר בעמק איילון. ביולי 1192 התקבצו חילות מסע הצלב השלישי, בראשות ריצ'ארד 'לב הארי', ליד בֵּית נוּבָּא (מבוא חורון של היום) שבעמק איילון. משם שבו הצלבנים וניסו לפרוץ לעבר ירושלים, ובאחת מגיחותיהם עלה בידיהם להגיע אפילו עד קָאלוּנְיָה (לרגלי מבשרת ציון של היום). 

שר הפרשים בצבא צַלָּאח אַ-דִּין הורה לתפוס את השטח, החולש ממזרח על בית נובא, ולהקים מחנה ארעי בחִ'רְבַּת חִרְשָׁא (חורבת חוֹרֵשׁ), בשיפוליו המערביים של 'הר הרוח', שבצדה מאגר מים תת-קרקעי גדול. ביום שישי, 22 ביולי 1192, הגיעה לירושלים הידיעה כי ריצ'ארד לב-הארי יצא עם כל חילו לעבר עכו. צלאח א-דין מיהר לצאת מירושלים וחנה באַל-גִ'יבּ (גבעון), ואילו אחיו, אַל-מָאלִכּ אַל-עָאדִל, שאף הוא הגיע מאחוזת הָאַיּוּבִּים בכַּרַכּ (קיר מואב), יצא למחרת בעקבותיו וחנה עם צבאו בנַבִּי סַמוּאִיל. גַּיִס עצום זה קיבץ יחד את צבאותיהם של יותר ממאה אמירים, ובהם עשרים אלף פרשים. כל אלה נערכו, כאמור, בצד מאגר המים של חורבת חורש, והם וסוסיהם ריוו ממנו את צמאונם. בַּהָא אַ-דִּין, מזכירו האישי של צלאח א-דין, מספר כי צבא גדול זה יצא למערכה ביום ראשון, 24 ביולי. הם ירדו דרך נחל יתלה לעבר עמק איילון ומשלא מצאו שם איש מן הצלבנים, דהרו הפרשים לעבר יפו וכבשו אותה ביום 28 ביולי, למשך חמישה ימים בלבד.

דו"ח החפירה של חורבת חורש

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל