הר ערקוב מחייה וחרוטות הסלע הנבטיות

איזור העיר עבדת היה מיושב בצפיפות החל מהמאה השניה לפני הספירה ועד המאה הרביעית לאחריה. כמעט 600 שנים של פיתוח עירוני והעורף החקלאי הייחודי של הנבטים. בריצה באיזור כיום לאחר 1400 שנה מאז עדיין ניכרים סימנים ועדויות של החיים שלהם ושל המוות. הר ערקוב ומחייה כוללים עשרות של חרותות סלע ומבני קברים עתיקים על פסגות ההרים. הריצה במסלול מעורבת בין ביקור של מוזיאון של הטבע ומוזיאון של האדם

דבר מעניין בריצה ובכלל ביקור במדבר הוא שעקב האכזריות של הטבע ושינויי מזג האוויר, רק מה שממש מחובר לקרקע נשאר לאורך זמן. המסלול של הר ערקוב, מחייה וסביבותם כולל עשרות רבות של מתקני איסוף מים – מערות, סכרים, בורות ותעלות שנשתמרו לאחר 2000 שנים מבנייתם, עשרות של טראסות בכל העמקים ועל גבי ההרים עשרות של טומולוסים (מידע אודות ראו מטה) ועשרות של חרוטות סלע.

חרוטות הסלע לפי אחת הסברות הינה חלק מדרכי הפולחן של הנבטים. ניתן לראות אלפים מהן על סלעים לאורך קווי התנועה הקדומים במדבר ובעיקר לאורך הדארב אל בקרה (דרך המסחר הקדומה בערב הסעודית).

היציאה למסלול היא מתחנת הדלק והכניסה לגן הלאומי של עבדת, מיקום.

משם עוברים את הכביש ומתחילים בריצה לכוון נחל עבדת ובורות רמלייה. בעונת החורף הם מלאים ולרוב נקיים לרחצה אם כי המים די קפואים.

משם יש עליה בסינגל לכוון הר ערקוב ולאורך השלוחה של ההר עד שמגיעים לריכוז של טומולוסים וחרותות סלע. ממה שראינו זה הריכוז הכי מרשים של חרותות סלע שיש באיזור. משם זה די מסלול ריצה יפה עד למצפור ליפא גל ומשם ירידה לכוון עין עבדת. עין עבדת הוא מסלול בתשלום של רשות הטבע והגנים, המסלול המצויין מטה עוקף את הכניסה לשמורה אבל למי שיש מטמון אולי דווקא שווה לבדוק את הכניסה לשם ולרוץ לאורך הנחל. בכל מקרה מגיעים בסוף לגבים מלאים במים בעונת החורף לפני החזרה הסופית אל תחנת הדלק.

מסלול

טומולוס – רוגם

מבנה מעגלי של גל אבנים אשר בתוכו קברו בעבר בני-אדם.המומחה לנושא זה של קברים ומצבות במדבר, ד"ר עוזי אבנר מספר כי רוב הטומולי נבנו בין האלף השלישי לשישי לפני הספירהעל ידי חברות רועים-נוודים. רק במיעוט בטוצולי מוצאים במרכז גל האבנים תא קבורה ובו שלד אדם. לא ברור האם העצמות הועברו מהמקום לקבורה במקום אחר , או אולי התא נשדד או אולי גל האבנים לא שימש רק לקבורה אלא לפולחן בלבד.

מצפור ליפא-גל

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל