מסלול סביב שמורת הדום השומרון במקומות שאינם שמורת טבע סגורה

שמורת הטבע של הדום השומרון נסגרה מסיבה לא ברורה בפני כל תנועה גם רגלית. שמורת טבע שהיא גם שטח אש. לא ברור… במשך שנים שמורת הטבע הייתה עבורי אסקפיזם קרוב מאוד לטבע מהאורבניות של איזור גוש דן. האיזור קרוב מאוד למרכז אבל עם ייחודיות של טבע ראשוני (מה שלא עוצב למטרות הצבא לאימונים) והרבה מאוד אתרים ארכיאולוגיים שרובם לא נחפרו כלל אלא על ידי שודדי עתיקות.

כֹּה, אָמַר ה', הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי, וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי [ישעיהו סו; א] – שמורת הטבע הדום השומרון כשמה כן הוא כתומכת כמערכת הכוללת של הרי השומרון. מקום מיוחד עם הרבה הסטוריה ואתרים שרובם כלל לא נחפרו ונחקרו (אלא על ידי שודדי עתיקות) וביניהן העיר הרומית דסרה עם שלל מערות הקבורה החצובות בסלע והמבנים הרומיים המרשימים שמהם נותרו רק מעטים ואולי מערכת המסתור המרשימה ביותר של מחילות ובורות מחוברים אחת לשניה.

השמורה עצמה היא גם שמורת טבע וגם שטח אש. סוג של דיסוננס שיכול לקרות רק במדינת ישראל, בה אסור לנוע בתחומי השמורה גם לא בריצה או הליכה אבל אפשר לירות ולגרום לשריפות שבכל שנה מכלות את הצמחיה המרשימה של המקום. אמרו כבר ארץ אוכלת יושביה?

אתרים ארכיאולוגיים והסטוריים באיזור:

חורבת דאסרה- Khurbet Dathrah

אחת מעשרות מערות הקבורה המסותתות באבן בחורבת דסרה

בור חוליה בעמק דסרה

עדכון קצר לאחר שיחה עם פקח רשות שמורות הטבע לגבי שמורת הדום השומרון:

  1. רשות שמורות הטבע אוכפות את מניעת הכניסה לאיזור המורכז (כל סוג של כניסה – רכב, רגלי)
  2. השמורה משולטת עם שלטים גדולים ושלטים לבנים של גבול שמורה.
  3. השמורה עוברת בשטח אש שעל פי הנוהל פעיל גם בסופ"ש ועל כן אין הצהרה כי המעבר לא בשמורה מותר. זה כבר צריך להיות בתיאום מול הגורמים הבטחוניים.
  4. יש אפשרות של מעבר על כביש האספלט שעובר לאורך השמורה (נחל בית עריף) והרט"ג למרות שהוא בשמורה מאפשרים מעבר עליו בלבד ללא ירידה ממנו לתוך השמורה.
    ניתן לעבור על שבילים שלא בשמורה וכך לא לעבור על החוק של הרט"ג ללא קנס
  5. אם יתפוס אתכם פקח תצטרכו להוכיח שלא הייתם בשום שלב בתוך השמורה.
    לא כל הפקחים בקיאים היכן עובר הגבול של השמורה. אפשר לראות את המידע המלא באתר

המסלולים מטה הם מסלולים שאפשר לנוע בהם מבלי להכנס לשמורת הטבע כלל או במעבר במקומות המותרים למעבר כמו כביש הרכבת הצבאית הבריטית ועוד.

מסלול

ריצת שטח וכביש בשמורת הדום השומרון (מסלול רטג חוייסוס) כ-17 ק"מ

התחלה:
https://waze.com/ul/hsv8y5ddqm

מסלול:
https://connect.garmin.com/modern/course/242800597
https://israelhiking.osm.org.il/share/qi3tMLBXTH

יער קולה והחלק הצפוני של שמורת הדום השומרון 14 ק"מ

התחלה:
https://waze.com/ul/hsv8y5x85e

מסלול:
https://israelhiking.osm.org.il/share/wL6avuZvvW

תקופת מלחמת העולם הראשונה:

בתקופת מלחמת העולם הראשונה המקום היה מאוד אסטרטגי כחלק מקו שתי העוג'ות. ניתן לראות שקו החזית עבר במפת קרב מגידו על ואדי דיר באלוט (נחל שילה) שנמצא מצפון לשמורה. בתקופה הבריטית הם הקימו קו רכבת לרוחב השמורה שנועד לצרכי חיל ההנדסה הבריטי וכן ללוגיסטיקה. ניתן עדיין לראות את שרידי מיקום מסילת הברזל לאורך השמורה.

שרידי גשר מסילת הרכבת הצבאית הבריטית בנחל בית עריף

סיפור העכוב:

במרץ 2021 בעת ריצה באיזור ראינו לא רחוק מאיתנו שני אנשים מסתובבים עם שקים לאורך העמק ונראים כאילו אוספים משהו. כשהתקרבנו אליהם ראינו שמדובר בשני ערבים עם סכינים בידיים (!). הם עסקו באיסוף של צמח העכוב (עכובית הגלגל).
מסתבר שמדובר בעסק מאוד רווחי והיה שווה להם לעבור את גדר ההפרדה (דאז לא ממש הקפידו על מניעת מעבר) ולחפש את הצמח באיזור השמורה.

עכובית הגלגל שנקראת בערבית עכוב, היא צמח חשוב במטבח המקומי, בו משתמשים בעלים, בשורשים ובפריחה. העכובית גדלה בעיקר בערבות.

הם לבושים כפפות ומשתמשים בסכין לחתוך את הצמח הקוצני ולהוציא ממנו את החלק הפנימי שהוא המטרה. מסתבר שהחלק הזה שווה את משקלו בכסף לא מעט.

מידע נוסף

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

תגובה אחת על “מסלול סביב שמורת הדום השומרון במקומות שאינם שמורת טבע סגורה

  1. מה הכוונה נצטרך להוכיח שלא היינו בשמורה? זה עובד הפוך, הפקח צריך להוכיח שהיינו בשמורה.
    ואם הפקחים לא מכירים את גבולות השמורה אז שיחפשו עבודה חדשה.

    אהבתי

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל