דרכי המשלטים הדרומיים והצפוניים במערכה על איזור שער הגיא

איזור באב אל וואד מהווה תוואי גיאוגרפי מיוחד של רכסי הרים ושיחק תפקיד מרכזי במלחמת הקוממיות להקמת מדינת ישראל. האיזור עצמו כולל בתוכו את איזור פארק קנדה, שער הגיא, שלוחת המשלטים הדרומיים והצפוניים (כולל דרך דיפנבייקר) לרצי השטח המסלול כולל אפשרויות מעניינות למדי של מסלול חוויתי וקצת טכני (בעיקר אם אתם בריצה יחפה)


פה אני עובר, ניצב ליד האבן.
כביש אספלט שחור, סלעים ורכסים.
ערב אט יורד, רוח ים נושבת
אור כוכב ראשון מעבר בית מחסיר.

באב אל וואד,
לנצח זכור נא את שמותינו,
שיירות פרצו בדרך אל העיר.
בצידי הדרך מוטלים מתינו.
שלד הברזל שותק כמו רעי.

https://tinyurl.com/babelwad30

את הריצה אפשר להתחיל ממגוון מקומות בדרך המעגלית. אני אוהב להתחיל מתחנת הדלק שקרובה לעין מסילה או בחניה של אנדרטת מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ), אפשר לחנות גם בשער הגיא ליד מצד חרסיס או גם באיזור שורש.

המסלול מתחיל כמעט מייד בעליה דרך אנדרטת מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) לכוון הדרך הסלעית שעולה למשלט 21 הצופה לעבר בית מחסיר (כיום בית מאיר), משם ממשיכים לעבר משלט 16.

משם המשך לדרך הנופית של הכרמים של האיזור יורדים בירידה תלולה לכוון חוות שער הגיא. יש אפשרות לבקר בהריסות החווה (עיקוף) הנטושה מזה מספר שנים (להזהר).


משם ישנה ריצה לאורך כביש מספר 1. מכאן יש שתי אפשרויות: האחת לבצע את המסלול שעולה אל שורש או השניה – לרדת לתעלות הניקוז של כביש 1 (פירוט המסלול בהמשך).


המסלול שעולה אל הישוב שורש עולה בעליה תלולה יחסית, ובמעבר לצד השני של הכביש עד לשואבה. משם חוצים מתחת לכביש מספר 1 במנהרה (דרך המדרכה בצד ימין) ומשם לכוון אנדרטת המשוריינים ודרך חורבת עלקת אל נחל אילן עד לשער הגיא. משם עוברים מתחת לכביש מספר 1 ונעים מערבה לכוון לטרון ובעיקוף קל לחזור דרך חלק משביל ישראל לעין מסילה ולרכב

מסלול מיוחד וערכי למי שרוצה לחשוב על איך לעזזל אנשי הפלמ"ח כבשו את האיזור ולחמו בו (לקריאה נוספת על כיבוש בית מחסיר – מבצע מכבי)

מסלול של 28 ק"מ שעובר על המשלטים הדרומיים וחלק מהצפוניים של ואדי האימאם עלי (כביש מספר 1 מעל שער הגיא)

המסלול השני – המעניין דרך תעלות הניקוז של כביש מספר 1 וואדי אימאם עלי עד שער הגיא:

מציע מאוד לעשות את המסלול עם מישהו שכבר עשה אותו בעבר !!!

לאחר הירידה ממשלט 16 לכוון כביש מספר 1 בין אם עליתם במעלה הכביש עד לתעלות של גשר מעבר החיות או דרך חוות שער הגיע הנטושה מצאתם את עצמכם רצים בתעלות הניקוז שלצידי כביש מספר 1.

כביש מספר 1 העולה לירושלים עובר במספר אתרים הסטוריים מענינים. ראשית הכביש עצמו עובר בכניסה העולה לירושלים דרך שער הואדי – באב אל וואד. זהו ואדי בשם ואדי האימאם עלי.

האתרים מהכניסה לתעלות הם:

  1. קבר האימאם עלי
  2. חוות שער הגיא
  3. מבני המשאבות והבריכות של מפעלי המים של ירושלים (Jerusalem Water Works)
  4. חאן שער הגיא ומוזיאון פורצי הדרך לירושלים
  5. מצד חרסיס
  6. עין אש שמיה (לא נמצא עדיין)

מפת PEF והאתרים ההסטוריים השונים באיזור הואדי

מסלול תעלות הניקוז דרך חוות שער הגיא – 9 ק"מ

מסלול תעלות הניקוז דרך גשר מעבר החיות – 17 ק"מ

חשוב מאוד – לא לרוץ בתוך תעלות הניקוז ביום גשום. אגן הניקוז של התעלות אינו רק הכביש אלא הואדיות הסמוכים והזרימה מאוד מסוכנת. כמו כן, התעלות עצמן מכילות ברזלים בולטים, מכשולים ותעלות שחשוב לשים אליהם לב בריצה באיזור שלהן. החל מהחלק של חוות שער הגיא ועד למבני המשאבות יש לעבור בתוך צינור שעובר מתחת לכביש. זה מיוחד מאוד אבל חשוב לעשות זאת עם פנס ולא ביום גשום.

1 מקאם האימאם עלי:

מקאם הוא מבנה שנבנה באתר הקשור לקדוש מוסלמי או דמות מקומית, לעיתים הקבר שלו, לעיתים המבנה הוא רק נקודת ציון. בדרך כלל המבנה הוא בית תפילה מרובע קטן ועליו כיפה, ולידו עץ עבות או חורשה קטנה ובור מים. מבני המקאם בארץ ישראל היו מוקד דתי, תרבותי וקהילתי מארגן במרחב הכפרי של ערבי ארץ ישראל.

אימאם עלי 1934 – Imam Ali

מקור, עוד תמונות: 1, 2,

כחלק מהרחבת כביש 1 האתר כוסה כמעט כולו אך עדיין ניתן להבחין במספר שרידים

2 חוות שער הגיא:

חוות שער הגיא הוקמה על בסיס מבני המגורים והתפעול של מפעלי המים של ירושלים הסמוכים. לאחר מלחמת העצמאות ננטש המקום.

בשנת 1970 התיישבה במקום מירנה שיבולת יחד עם אגודה של מגדלי כלבים. חברי האגודה שיקמו את המבנים וטיפחו במקום חווה לגידול כלבים. בין 1970 ל-1980 סברו המתיישבים שהקרקע שייכת לחברת מקורות, בעליה של תחנת השאיבה וחתמו עמה על הסכם שכירות. אולם, ב-1980, לאחר שמקורות סירבה להמשיך את הסכם השכירות, התברר שהקרקע אינה שייכת כלל ל"מקורות" אלא למינהל מקרקעי ישראל. במשך כ-30 שנה ניסו המתיישבים להגיע להסכם עם המינהל, אולם ללא הועיל, איש לא דרש את פינויים ואיש לא דרש מהם דמי שכירות. מאידך, הרשויות לא התעלמו מקיומו של המקום. במקביל להתפתחות כביש 1 נסלל למקום כביש גישה והוא חובר לרשת החשמל הארצית ולקווי המים, המועצה האזורית מטה יהודה גבתה ארנונה ודאגה להסעת תלמידים ומע"צ התקינה שלט הכוונה בולט, הנראה לעיני כל העולים לירושלים בכביש הסואן.

במרץ 2011 הגיש מינהל מקרקעי ישראל תביעת פינוי לבית משפט השלום בירושלים, לפיו לדיירי החווה אין ולא היו זכויות על הקרקע וכי הם מתגוררים בניגוד לחוק בשטח גן לאומי מוכרז.
בשלהי שנת 2016 פינתה מירנה שיבולת את החווה, והעתיקה את פעילותה לאיטליה יחד עם 12 כלבים.

3 מבני המשאבות והבריכות של מפעלי המים של ירושלים (Jerusalem Water Works):

התמונות משנת 1934

מקור

מבנה המשאבות ומאגר המים התת קרקעי

מקור
מקור

מאגר המים

מקור

בניין המנהלה של תחנת השאיבה

4 חאן שער הגיא:

סיפור של תושב החאן עד 1948

מבט אל ואדי עלי משער הגיא – 1900

מבנה חאן שער הגיא – 1910

Entering the Judean Hills, Wady Ali, old route Jaffa to Jerusalem.

מבנה חאן שער הגיא – 1917 (מקור)

הפרשים האוסטרלים מגדוד הסוסים הקלים הרביעי נכנסים להרי יהודה לאורך הכביש הראשי, חורף 1917

Australian lighthorsemen from the 4th Light Horse Regiment entering the Judean Hills along the main road, Winter 1917

מבנה חאן שער הגיא – 1930

5 מצד חרסיס

מבט על הדרך לירושלים הנכנסת לבאב אל-וואד מעמדות הלגיון הערבי מדיר איוב, 1948.

בית מחסיר (מקור)

בית מחסיר [כיום בית מאיר] היה כפר ערבי בהרי ירושלים מדרום לכביש לטרון-ירושלים, במרחק כ-4 ק"מ ממערב לנווה אילן. הכפר שימש את תושביו ולוחמים אחרים להטרדת התנועה העברית על הדרך לירושלים, ולפשיטה על שיירות האספקה לעיר.

כהכנה לקראת העברת שיירת אספקה לירושלים, במסגרת מבצע 'מכבי', הוטל על כוח מהגדוד הרביעי של הפלמ"ח להשתלט על המשלטים 16 ו-17 הסמוכים לכפר, אך המשימה לא הושלמה ע"פ התכנון. בליל ה-9/8 הגיע לאזור בית מחסיר גדוד של צבא ההצלה והתבסס בו. ניסיון כוח מגדוד 54 לכבוש את משלט 16 באותו הלילה כשל, והסב לכוח 3 הרוגים.

למחרת בליל ה-10/9 הוטל על כוח מוגבר, שכלל את הגדוד הרביעי, פלוגה מהגדוד החמישי ויחידת משוריינים, להשתלט על המשלטים והכפר. כוח זה הצליח לתפוס את משלט 16, והדף מספר התקפות נגד ביום שלמחרת מכיוון הכפר. בליל ה-11/10, הצליח כוח מהגדוד הרביעי להשתלט על משלט 17, ובהמשך פלוגה מוגברת, בפיקוד צבי צור ואליהו סלע, תקפה את הכפר מכיוון משלט 17, השתלטה עליו ופוצצה כ-100 מבתי הכפר.

חסימות שביצעו הערבים על הכביש

אוטובוס משוריין על הדרך לירושלים

פורעים פלסטינים ליד משאית אספקה משוריינת השרופה, הדרך לירושלים, 1948

מסלולים נוספים באיזור:

נחל יתלה

דרך דיפנבייקר

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל