דרך דיפנבייקר ושער הגיא (באב אל ואד)

המסלול עובר באחד המקומות המיוחדים לריצה שיש באיזור המרכז, מסלול שמשלב הסטוריה של מדינת ישראל, ארכיאולוגיה (הדרך הרומית העתיקה לירושלים), ואולי הכי חשוב בעונת החורף באיזור ט"ו בשבט – מלא שקדיות

https://tinyurl.com/DifRoad

אני מתחיל בד"כ את המסלול מהחניה שליד המצד העותומני של שער הגיא. ניווט בוויז

משם יש עליה קלה על שביל לבן של דרך דיפנבייקר. העליה היא בצמוד לכביש מספר 1, לאורך קו המשלטים הצפוני עד ההגעה לאיזור של אנדרטת פורצי הדרך לירושלים (מול נוה אילן). משם עליה לכוון נוה אילן ומעבר דרך יער הולנד וחורבת מצד הרומית דרך אבני המיל הרומיות חזרה לרכב.

מסלול מעניין של כ-15 ק"מ ומומלץ בחורף לאחר גשמים שרוב הדרכים בוציות. הריצה היא לרוב על מסלולים לבנים.

מסלול

מסלול סטראבה

נקודות מענייניות על הדרך (עבורי):

מתחם שער הגיא (באב אל ואד)

מצדית חרסיס

שלוחת משלטים

חורבת עלקת

אנדרטת פורצי הדרך לירושלים

חורבת מצד

אבני מיל רומיות

מקורות מידע נוספים:

מסלול רשות הטבע והגנים

אודות דרך דיפנבייקר (מקור – ויקיפדיה)

דרך דיפנבייקר (או דיפנבקר, כפי שמופיע על מספר שלטים בשטח) היא דרך עפר בין שער הגיא לנווה אילן, על הרכס המקביל לתוואי כביש ירושלים-תל אביב, בשטח פארק רבין.
הדרך נפרצה על ידי הקרן הקיימת לישראל בסוף שנת 1975, בסיוע משלחת ציונית מקנדה ונקראה של שמו של ראש ממשלת קנדה לשעבר, ג'ון דיפנבייקר, ידיד ישראל, אשר נחלץ באותה שנה לעזרת מדינת ישראל כאשר תבע, יזם ודחף חקיקה בפרלמנט הקנדי שתתנגד באופן מפורש להחלטת האומות המאוחדות שהשוותה את הציונות לגזענות, ההחלטה עברה פה אחד וקנדה התנגדה להחלטה במליאת האו"ם.
הדרך עוברת על "רכס המשלטים" ומקשרת בין משלטי מלחמת העצמאות שהגנו על קטע הכביש בתש"ח. בחלקה היא עוברת על תוואי דרך רומית ומלווה את ערוץ נחל אילן. בצד הדרך רוכזו מספר אבני מיל מן הדרך הרומית שעלתה מאמאוס לירושלים
בצידי הדרך פזורים שלטי הסבר אודות משלטי הדרך, תנועת השיירות לירושלים ושלדי משוריינים מתקופת מלחמת העצמאות. כמו כן ניתן לערוך ממנה תצפית מערבה, לכיוון השפלה, צפונה לכיוון נטף והרי בנימין, מזרחה, אל הקסטל ושמורת המסרק ודרומה אל שואבה, שער הגיא ורכס שיירות.
סמוך לנווה אילן, במקום התחברות הדרך אל כביש ירושלים-תל אביב מצויה אנדרטת פורצי הדרך לירושלים, מעל בסיס בטון המעוטר בכתובת "למען ציון לא אחשה ולמען ירושלים לא אשקוט" מזדקרים שישה מוטות כסופים המעוצבים בדמות אצבעות המצביעות לכיוון ירושלים ומסמלים את הפריצה אל העיר במלחמת העצמאות.
עוד לצד הדרך גן יפני לזכר האב אוצוקו, מייסד אגודת בית שלום היפנית ויער נטוע על שם זבולון המר.

מסלול קשור – נחל יתלה

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל