ריצת שטח בואדי קלט

מגרש משחקים של ריצת שטח באמצע המדבר המשלב הסטוריה וטבע בדיוק במינון שאפשר. אני אישית מעדיף את החלק המזרחי של הנחל אבל הוא מעניין לכל אורכו. ואדי קלט הוא מקום מיוחד מאוד לריצת שטח, יש לאורכו מספר אתרים מאוד מעיינים שחלקם ידועים מאוד וחלקם ממש לא.

https://tinyurl.com/KeltIsrael

נחל פרת (מערבית – ואדי קֶלְט = בתרגום "נקרת מעיין בסלע") יורד מאזור נווה יעקב בירושלים, ונשפך לבקעת הירדן ממזרח ליריחו.
שמות נוספים של המקום והאיזור: Brook Cherith
אורכו של הנחל כ-30 ק"מ.
הנחל עובר בקניונים עמוקים ומרשימים.
לאורך הנחל מספר מעיינות, שני מנזרים פעילים ושרידים ארכאולוגיים מתקופות שונות.
רוב הנחל נמצא בתוך שטח המוכרז כשמורת טבע – שמורת הטבע נחל פרת. פקחים של רשות הטבע והגנים שוהים באופן קבוע בשני מקומות בשמורה – עין מבוע ועין פרת ומספר רב של נציגים שלהם עוסקים בניקוי הנחל לאחר מסיבות הטבע הרבות שמתקיימות במקום.

מעיינות:
בנחל פרת נובעים שלושה מעיינות גדולים: עין פרת (עין פארה), עין מבוע (עין פואר) ועין קלט. ספיקתם רבה ועל כן הנחל עשיר בצמחייה גם בסוף הקיץ.

עין קלט שנמצא בחלק המזרחי בו המסלולים של דף זה עוסקים, הוא הנמוך מבין שלושת מעיינות הנחל. המעיין מהווה בעצם קבוצת נביעות בתוך בריכה טבעית, כאשר המים אל המעיין מוזרמים אליו במפל טבעי היורד מעין מבוע.

יש הרואים בערוץ עין קלט, המזרחי מבין המעיינות, את "נחל כרית" המוזכר בתנ"ך כנחל אליו נשלח אליהו הנביא לאחר קללת הבצורת ושם התגורר במערה על גדותיו:
לֵךְ מִזֶּה, וּפָנִיתָ לְּךָ קֵדְמָה וְנִסְתַּרְתָּ בְּנַחַל כְּרִית אֲשֶר עַל פְּנֵי הַיַּרְדֵּן. ספר מלכים א', פרק י"ז, פסוק ג'.

על קיר סלע בעין קלט כתובה כתובת בערבית:

"בשם אללה הרחמן והרחום, המים נאצרו והוזרמו בתעלה ומרווים את הנחל על ידי האדון מחי אלדין מצטפא הלאל אלחסיני בשנת 1294 להג'רה (1877 לספירה הנוצרית). הוא גם בנה את הסכר והקים את הטחנה ונטע סביבה בוסתנים. בשנת 1330 להג'רה (1911/12 לספירה הנוצרית) הוא בנה גם את התעלה כדי להזרים את המים בנוחיות ובקלות אל עקבת ג'אבר ממערב דרום לעיר יריחו." תרגום (על פי החוברת של ספי בן-יוסף) מקור


"בשם אללה הרחמן והרחום, המים נאצרו והוזרמו בתעלה ומרווים את הנחל על ידי האדון מחי אלדין מצטפא הלאל אלחסיני בשנת 1294 להג'רה (1877 לספירה הנוצרית). הוא גם בנה את הסכר והקים את הטחנה ונטע סביבה בוסתנים. בשנת 1330 להג'רה (1911/12 לספירה הנוצרית) הוא בנה גם את התעלה כדי להזרים את המים בנוחיות ובקלות אל עקבת ג'אבר ממערב דרום לעיר יריחו." תרגום (על פי החוברת של ספי בן-יוסף) מקור

Wady Kelt, source of the Cherith 1920

מקור התמונה

אמות המים
לאורך ערוץ הנחל עוברת אמת מים קדומה מתקופת הורדוס, שהייתה מעבירה מים למבצר קיפרוס. ניתן לראות את גשר המים הגדול מעל אחד מיובלי הנחל, מזרחית מעין קלט ליד מבני הבדווים. האמה הרוסה בחלקה.

אודות אמות המים למבצר קיפרוס

האמה הגבוהה והיחידה שנשארה היא זו שעוברת מעל ואדי אבו דבע, שבקירבת עין קלת. בנייתו הייתה מבצע הנדסי מסובך, שכן אורכו כ-130 מ' וגובהו 25 מ' מעל לאפיק הוואדי. הוא נבנה על קשתות אחדות, שרק שתים מהן שרדו. בעת בנייתו שימשו כשלד קורות עץ, שהונחו שתי וערב ובאלכסון. דומה שאחדות מהן בלטו תחילה ושימשו לפיגומים. במרוצת השנים ירד ציפוי האבן החיצוני של הגשר, והיום אפשר להבחין בחריצים שהותירו קורות העץ בבטון. כן אפשר להבחין בחלק מן הקורות עצמן, ששרדו עד היום.

ממערב לגשר מצויים מתקנים ומיגלש, שרידי טחנת קמח, מהקדומות והשמורות בארץ. טחנה זו היא מטיפוס טחנות הגלישה, מסוג הטחנות שהיו מקובלות בארץ בראשית התקופה הערבית. אמת הצינורות הגיעה אל בריכת ביקורת ריבועית שממנה התפצלו לעבר הטחנה שתי תעלות. התעלה האחת היוותה מיגלש שהוריד את המים בלחץ לעבר גלגל הכפות של ציר אבני הריחיים וזה הניע את הטחנה. מים אלה, לאחר הפעלת גלגל הכפות, המשיכו בזרימתם מזרחה לעבר בריכת ביקורת וּויסות נוספת ומשם הוזרמו שוב בצינורות חרס אל עבר הגשר הגדול. התעלה השנייה היא תעלה עוקפת שנועדה לאפשר הזרמת המים בעונות שבהן אין טוחנים קמח.

האמה הגבוהה מעל ואדי אבו דבע
מבט על האמה – מה שנותר ממנה מלמעלה


אמות נוספות מבטון נבנו בתקופת הבריטים:

  • אחת על הגדה הדרומית יבשה והרוסה בחלקה
  • אחת על הגדה הצפונית מעין קלט ועוברת עד מנזר סנט. ג'ורג' ועד יריחו
האמה הבריטית הצפונית ליד עין קלט

מנזרים
בנחל ישנם שרידים של מנזרים מהתקופה הביזנטית.
יש שני מנזרים פעילים בנחל:
מנזר פרן, המנזר הראשון אותו הקים הנזיר חריטון, על יד עין פרת.
מנזר סנט ג'ורג' (דיר מר ג'ריס בערבית) השייך לכנסייה היוונית-אורתודוקסית, קרוב יותר לעיר יריחו.
הנזירים מאמינים, כי בתחום המנזר נמצאת המערה בה התגורר אליהו הנביא, בהגיעו לנחל כרית, ובה ניזון בלחם ומים שהביאו לו העורבים. Convent of Elijah near Jericho, St. George convent near Brook Cherith

מנזר סנט ג'ורג

תמונות הסטוריות נוספות של המנזר:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

בונקר בריטי – שקי החול נעלמו עם השנים ונשאר רק הבטון עם הצורה שלהם

באיזור עין אל פואר יש שרידים של כנסיה נוספת ולאורות רבות:

תאי הנזירים באיזור

בשטח מצוקי בגדה הצפונית של נחל פרת, סמוך לעין אל פואר שרידים של יותר מ-10 תאים . התאים בנויים ובחלקם משולבים במערות טבעיות .

בורות מים:

מגדלי שמירה מזרחית לעין פואר:

[מקור]

שלושה מגדלי שמירה בפתח גאיון המתנקז מצפון לדרום, אל נחל פרת.
שלושת המגדלים פרוסים לרוחב מדרון תלול בטווח של 70 מ'.
מגדל אחד נמצא ממערב לגאיון ושניים ממזרח.
המגדל המזרחי גבוה מהשאר.
פער הגבהים ביניהם הוא 25 מ'.
המגדל התחתון נמצא כ-20 מ' מעל תוואי נחל פרת.
המגדל המערבי (6×5 מ') בולט בממדיו.
הקיר הדרומי והמערבי במגדל המרכזי ( 5×5 מ') הרוסים בחלקם.
המגדל המזרחי (4×3 מ') בנוי מדופן כפולה של אבנים מסותתות.
נראה ששלושת המגדלים שמרו על הלאורה שנמצאה ממערב להם.

מסלול בסיסי

8 ק"מ D+300

מסלול של הגעה רק עד עין קלט וחזרה דרך הנחל

יציאה מאלון, ריצה מאלון על הכביש עד הכניסה לשטח, ריצה לאורך הסינגל עד לעליה לפסגת חגי. המטרה לראות משם את הזריחה. המשך ירידה לכוון הואדי עד עין קלת. משם דרך הגדה הצפונית לאורך המסלול האדום עד לבריכת הקוביות וחזרה למעלה לכוון אלון.

נקודת היציאה למסלול – היישוב אלון

המסלול הבסיסי הארוך – עד המנזרים וחזרה

17 ק"מ D+550

המסלול המיוחד – כולל עליה לרום הגובה הצפוני

21.5 ק"מ D+860

נקודת היציאה למסלול – היישוב אלון

יציאה מאלון, ריצה מאלון על הכביש עד הכניסה לשטח, ריצה לאורך הסינגל עד לעליה לפסגת חגי. המטרה לראות משם את הזריחה. המשך ירידה לכוון הואדי עד עין קלת. משם מזרחה לכוון מנזר סנט.ג'ורג' עליה דרך הגדה הצפונית במעלה המדרגות עד העליה בשביל הנזירים לקו פרשת המים של הואדי עד למצפה השלווה, משם לאורך קו הרכס עד לירידה של שביל החמורים חזרה לואדי. משם ריצה לאורך התוואי של אמת המים הצפונית עד לעין קלת, ומשם לאורך המסלול האדום עד לבריכת הקוביות וחזרה למעלה לכוון אלון.

מסלול ממצפה יריחו

18 ק"מ D+670

נקודת היציאה למסלול – מצפה יריחו

ריצת שטח ממצפה יריחו למצודת קיפרוס (מידע על המצודה למטה) משם דרך מנזר סט. ג'ורג' במעלה המדרגות לאמת המים המובילה לעין קלט וחזרה לרכב.

אודות מצודת קיפרוס

מסלול יחסית חדש ומפתיע – דרך הסינגל של הגדה הדרומית הגבוהה של הנחל

23 ק"מ D+670

מסלול נחל מכוך ומנזר חלת-א-דנביה

ריצות חקר והכרת מסלולים חדשים:

ריצת חקר

ריצת חקר שינוי

מאדם – גבע בנימין לפרת – מעגלי – באדיבות חיים חבשוש

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל