מסלול מפתיע באזור ואדי קלט

עשיתי לא מעט פעמים את איזור ואדי קלט בריצת שטח ואפילו חקרתי ומיפיתי מסלולים חדשים ומעניינים. תמיד היתה לי כוונה לבקר במבצר הצלבני קאסטל רוז' וממש במקרה יצא לי לשלב את הריצה למבצר יחד עם אחד הסינגלים המהנים שיצא לי לעשות באיזור.

הכל התחיל ממש במקרה כשחשבתי מה לעשות בל"ג בעומר ויוליה שאלה אם אני עושה משהו מעניין. היו לי כמה כיוונים שרציתי לעשות אבל לא ידעתי מה להחליט אז לאחר ששלחתי את שלושתם ליוליה היא החליטה שמתאים לה מדבר. משהוחלט כך שלחתי שלושה מסלולים כאופציה לריצה בואדי קלט.
אחד לא אושר על ידי הגורמים שרלוונטיים למעבר בשטחי האש. אז יוליה הייתה צריכה להחליט בין המסלול המוכר והידוע וזה שחצי ממנו חדש לי לחלוטין (שממש במקרה עובר במבצר הצלבני).

היא בחרה את החדש והלא ידוע וכך מצאנו את עצמינו נפגשים ב4:30 לפנות בוקר (שעה לא הגיונית לכל אדם חי – חוץ מאולי לרצי שטח ורוכבי אופני הרים בעונת הקיץ) בנסיעה לכוון איזור ואדי קלט.

חנינו בתחנת הדלק והחלנו בריצה. מיד בהתחלה נפתחה הריצה בעליה חדה למעלה לכוון אכסניית השומרוני הטוב והמבצר הצלבני שחולש על האיזור בשם קאסטל רוז'.

מוזיאון השומרוני הטוב
אכסניית השומרוני הטוב – דף מידע
חפירה ארכיאולוגית במתחם – תעלות קשר ירדניות ומתחם ארמון הרודיאני

אודות המבצר

המקום מאוזכר כבר בתעודות מצריות בשם "אֲדָמָם". ביצורים צבאיים היו במקום בתקופה הרומית, בתקופה הביזנטית, בתקופה הצלבנית, בתקופה הממלוכית ובתקופה המודרנית.
השרידים בהם ניתן להבחין היום הם חפיר ושאריות בסיסים של בניינים של המצודה הצלבנית שאסטל רוז' ( Chastel Rouge) או קסטלום רוז', השם הצרפתי משמר אף הוא את הצבע האדום. המצודה ננטשה על ידי הצלבנים בעת כיבוש ירושלים על ידי צלאח א-דין, שבנה במקום מצודה משלו.
על שרידי המצודה האיובית הקימו הממלוכים מצודה חדשה שחלקים ממנה קימים היום.
בשנת 1834 בנו הטורקים במקום תחנת משטרה, שהופצצה ונהרסה על ידי הבריטים במלחמת העולם הראשונה.
הבריטים שיקמו את המקום כנקודת ביקורת ובהכנות לפלישה הגרמנית במלחמת העולם השנייה ב-1942 ביצרו את האזור בסיוע חיילים ארץ-ישראלים וסולל בונה. האחרונים שהקימו במקום מתחם צבאי היו הירדנים והוא שרד עד מלחמת ששת הימים.

שמו הערבי של המקום הוא טַלְעַת אֶ-דַּם שפרושו "מעלה הדם" כרמז לצבע האדום. יש הקושרים אותו לדם שנשפך על ידי שודדים שהתנכלו לעוברי האורח.
שמות אחרים של המקום: "מצודת מעלה אדומים", "קסטרום דומי", "טורס רובאה", "בורות המים האדומים", ו"מלדואיס".
מקור


הגענו למבצר בדיוק שהזריחה הפציעה לה מבעד הרי אדום והצבעים של הנוף היו מרשימים ביותר.
המבצר מעניין מאוד מאחר והוא בנוי כמבצר טיפוסי צלבני עם חפיר עמוק וכמו תמיד חולש על האיזור – הנוף ממנו הוא של 360 לכל עבר. מרשים.


משם התחלנו בירידה ארוכה לאורך ציר היורד ופוגש בדרך אוהלים של בדווים, כלבים טרטוריאליים, חווה ישראלי שיש בה מתקן אימון לכוהנים – דגם של מזבח. מוזר!


ואז הגענו לסינגל. אחד הסינגלים היותר שווים שיצא לי לרוץ בהם. בדרך כלל אני רץ בתוך הואדי על גדות נחל פרת ופתאום אתה רץ על סינגל שנמצא בקצה העליון הדרומי של הואדי ופשוט הנוף הנשקף ממנו מדהים.


לאחר ריצה ארוכה למדי על הסינגל המטורף הזה הגענו למנזר סנט. ג'ורג' ומשם החלנו בעליה במדרגות על הגדה הצפונית לאורך אמת המים כולל מידי פעם טבילות קרירות באמה. לצערי לא ממש יכולתי לרוץ באמת המים כי הכל מלא בקורי עכבישים (משהו חדש יחסית שעדיין לא נתקלתי בו בריצות הקודמות שם).

הריצה באמת המים הרטובה מאפשרת בימי הקיץ החמים לבצע מסלול ריצה חצי רטוב בנחל שכולל טבילות התרעננות. כמובן שיש את העליה האחרונה שקשה לעשות אותה בחום אבל זה לא יותר מידי נורא.

רצנו לאורך האמה עד שהגענו לעין קלט. ושם לאחר מספר טבילות ותמונות החלנו בטיפוס לעבר אלון. שם פגשנו את תמי ואני המשכתי בריצה לעבר כפר אדומים.


בכפר אדומים השקיעו והקימו טיילת הבנוייה על גשר ממש על קו הואדי באורך של קילומטר שממש כיף לרוץ עליה על הנוף. הטיילת מסתיימת (או מתחילה – תלוי מאיפה מגיעים אליה) בגן עם דשא ונוף משגע.


משם המשכתי בירידה עד להגעה חזרה לתחנת הדלק.

אחת הריצות היותר מהנות שיצא לי לעשות באיזור ואדי קלט. יש לי הרגשה שלא האחרונה.

המסלול

סיפור דרך הריצה

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

תגובה אחת על “מסלול מפתיע באזור ואדי קלט

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל