אל מערות חזן ממושב לכיש

איזור עמק האלה ודרומה מאופיין במסלע קירטון שבמשך אלפי שנים נתן לתושבי האיזור אפשרות לחצוב מערות ובורות בתצורות מעניינות בין אם לצורך חציבת אבני בניה ואם לצורך מתקני חקלאות ומסתור מאוייבים. חורבת חזן היא רק אחת מתוך עשרות מערכות הכוללות מערות זחילה וחקלאות הקשורה בקשר הדוק לייצור היין באיזור.

המסלול המתואר הוא מסלול ממושב לכיש שבעצם מהווה את הגשר ההסטורי בין עיר המדינה לכיש העתיקה החולשת על ייצור היין באיזור מול מושב לכיש בן זמננו שעדיין חולש על ייצור ענבי המאכל (יש קצת יקבים גם) באיזור.

המסלול עצמו מתחיל בתוך הישוב לכיש תוך מעבר ראשוני בתל לכיש לתצפית מרשימה על האיזור.

העיר העתיקה לכיש היוותה את אחת הסצנות המיוחדות בכיבוש ארץ ישראל על ידי סנחריב מלך אשור (פרטים נוספים).

במקום התגלו ממצאים ארכיאולוגיים כבר מהתקופה הנאוליתית. בתקופת הברונזה היתה לכיש עיר בחסות מצרית. העיר חרבה במחצית הראשונה של המאה ה-12 לפנה"ס בתיארוך המתאים לתקופת כיבוש הארץ בידי יהושע בן נון, ונבנתה מחדש בתקופת המקרא, והיא נזכרת בתנ"ך כאחת הערים שביצר המלך רחבעם. העיר נכבשה ונהרסה גם במסע החורבן האשורי של המלך סנחריב בשנת 701 לפנה"ס וגם בחורבן הבבלי, וכעדות לכך נתגלו במקום ממצאים חשובים: חרסים המתעדים את החורבן הבבלי והמוכרים כמכתבי לכיש. סמל מועצת לכיש לקוח מתבליטי הקיר שנתגלו בנינווה שבעיראק ומתארים את החורבן האשורי.

לאחר הירידה מתל לכיש ממשיכים בריצה לאורך איזור הכרמים עד להגעה למערכת מסתור בשם רסם א-רסום וממשיכים כלפי מטה עד שרואים בצד ימין עץ המכסה בור מים גדול (זהירות לא ליפול). העץ שליד מכסה את הכניסה לבור וניתן להכנס לשם לצפיה. מול הבור יש את הכניסה לסינגל דורון (מסלול סימון שבילים אדום). הסינגל עובר במעלה הגבעה עד להגעה לגת מורכבת.

גת (משטח דריכה) מורכבת עתיקה על סינגל דורון ניתן לראות בבירור את משטח הדריכה, בור שיקוע ובור סינון

משם ממשיכים על הסינגל לאורך שלוחת פסגות עד להגעה למערות חזן.

ניתן לבקר במקום.

מי שמחליט לעשות פיקניק, יש שם ברז מים ועצים אבל גם מומלץ מאוד לקחת עמכם את הזבל מאחר וחיות האיזור מפזרות את השקיות לכל עבר.

חשוב מאוד לא לרדת מהשבילים המסומנים – יש בורות פתוחים באיזור שהם בעצם חלק עליון של מערת פעמון (ראו מטה הסבר) כך שנפילה פנימה = מוות.

מסלול

27 ק"מ

נקודת יציאה למסלול

בדרך ניתן למצא שני ברזי מים הטובים לשתיה (מסומנים במפה)

סרטון המתאר את הריצה ואת הביקור במערות חזן

מסלול נוסף היוצא מהישוב אמציה וסובב גבעות גד

מסלול

22-25 ק"מ

מסלול ה-22 ניתן לקצר בק"מ ה15 דרך הסימון הירוק לק"מ ה-19

המסלול עובר בבאר שם טוב, בית לויה, שיח עלי, סינגל דורון ומערות חזן

נקודת יציאה למסלול

חורבת בית לויה

חורבת בית לוֹיָה היא אתר ארכאולוגי בו שרידי ישוב קדום, בראש גבעה בדרום השפלה, כ-3.5 ק"מ מצפון למושב אמציה. במקום נמצאו שרידי ישוב מתקופת הברזל, תקופת בית שני, התקופה הביזנטית והתקופה הממלוכית בארץ ישראל. במקום נמצאה כתובת עברית משלהי תקופת בית ראשון ובה ההופעה המוקדמת ביותר של השם העברי "ירושלים".

מידע בויקיפדיה

פרטי החפירה באתר רשות העתיקות

גבעת גד (שייח עלי)

גבעה נישאה אשר ממנה ניתן לקיים תצפית 360 מרהיבה המאפשרת ביום של ראות טובה לראות את הים התיכון ממערב והרי חברון וירושלים במזרח, מלבד הנוף ישנו מבנה תפילה מוסלמי למן התקופה המוסלמית הקדומה והמאוחרת, ספסלי קק"ל ועצי שקד, תאנה, חרוב ורימון.

אחוזת חזן

חרבת חזן הינה מכלול של בית בד תת קרקעי מרשים למן תקופת בית שני וממנו מערכת מערות ומחילות מסתור שנחצבו בתקופת מרד בר כוכבא, האתר נמצא דיי  במקרה ע"י נער מהמושב אמציה בתחילת שנות השמונים לימים היה קצין צה"ל שנפל במלחמת שלום הגליל, האתר היה אתר פעיל ופתוח למבקרים עד לאמצע שנות התשעים, כיום האתר סגור זמנית למבקרים.

תוכנית המערות – מקור – עמוד ענן

אתר הגן הלאומי

אום א-שקף

כפר מוסלמי קדום הנמצא כ-3 ק"מ דרומית לשקף ובו נשתמרו שרידי המבנים, בורות מים מערות וכו' (נמצא בשטח אש אפשר להגיע אליו רק בשבת).

תל לכיש

מהי מערת פעמון?

מערות פעמון הן מחצבות מלאכותיות בנות מאות שנים שנתגלו באזור שפלת יהודה.

יושבי השפלה ביקשו לבנות את בתיהם בחומר המקומי שעמד לרשותם – האבן. הם העדיפו את הקירטון הרך והנוח לחציבה, אך בדרכם עמדה שכבת הנארי הקשה. הם עקפו את הבעיה בכך שפערו בנארי חור קטן יחסית, לעיתים למעבר אדם אחד או שניים בלבד, ואת עבודת החציבה הרחבה ביצעו בסלע הרך, שהוצא מתחת לתקרת הנארי.

מקור

פרטים חשובים ופחות שיכולים לעזור:

תחזית מזג אויר לאיזור

מידע מאתר תיירות לכיש

פורסם על ידי tomerpatron

Barefoot trail runner

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל